The Improvement of Vocabulary Mastery Through Media of Lil Dicky Song Entitled "Earth" of Class Vocational School 3 Saraswati Tabanan
Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Melalui Media Lagu Lil Dicky Berjudul "Bumi" Kelas SMKN 3 Saraswati Tabanan
Keywords:
Keywords: Vocabulary Mastery, Songs MediaAbstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kosakata melalui media lagu. Subyek penelitian adalah siswa kelas X SMK Saraswati Tabanan yang berjumlah 31 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes. Berdasarkan analisis ditemukan bahwa dalam kegiatan pembelajaran pada siklus I, siswa diberikan tes kosa kata yang diberikan oleh peneliti. Beberapa siswa mengalami banyak masalah kosa kata. Pada Siklus II siswa juga diberikan tes kosakata tetapi juga diberikan permainan kosakata sederhana. Peningkatan tersebut ditunjukkan dengan hasil nilai tes kosakata siswa. Peningkatan yang terjadi adalah: (1) Nilai rata-rata pretest siswa sebesar 70,8 meningkat menjadi 72,6 pada siklus I dan 76,6 pada siklus II; (2) nilai rata-rata siklus I 72,6 dengan persentase ketuntasan 51,6%; (3) nilai rata-rata pada siklus II adalah 76,6 dengan persentase ketuntasan 86%; (4) dari data yang telah dianalisis, persentase ketuntasan siswa dari siklus I ke siklus II meningkat sebesar 34,4%.
Abstract
This study aims to improve vocabulary mastery through song media. The research subjects were 31 students of class X at SMK Saraswati Tabanan. The data collection technique used is a test. Based on the analysis it was found that in the learning activities in cycle I, students were given a vocabulary test given by the researcher. Some students experienced many vocabulary problems. In Cycle II students were also given a vocabulary test but also given a simple vocabulary game. The increase was shown by the results of the students' vocabulary test scores. The increases that occurred were: (1) The students' pre-test average score was 70.8, increasing to 72.6 in cycle I and 76.6 in cycle II; (2) the average score in cycle I was 72.6 with a completeness percentage of 51.6%; (3) the average score in cycle II was 76.6 with a completeness percentage of 86%; (4) from the data that has been analyzed, the percentage of student completeness from cycle I to cycle II increases by 34.4%.